LUKAS ULMI

Quantes formes té un cub?

Resum de la proposta

A partir de Lukas Ulmi, Cubs formats, Políptic I (Consorci de Museus, 2021, p. 373). El joc escultòric de Lukas Ulmi amb les perspectives ens permet treballar amb l’alumnat la importància del punt de vista i el pas entre la bidimensionalitat i la tridimensionalitat. El joc de llums i ombres enceta la proposta a l’aula generant un interés immediat. Es crea un context lingüístic ric que fomenta la reflexió i les competències orals de l’alumnat durant l’experimentació sensorial i estètica.

Materials i preparació

  • Pantalla blanca (white screen or white roll paper). Es pot utilitzar paper continu blanc enganxat a la paret.
  • Cub de fusta sense 3 de les arestes (wood cube without 3 edges)
  • Focus de llum (focus) frontals, per exemple
  • Suport per al cub que permeta que gire (support for the cube)
  • Qualsevol ferramenta digital (tauleta, càmera, telèfon) per a fotografiar (ipad, camera, mobile phone for taking photos)
  • Impressora (printer). Mini impressores a l’aula o impressora a color
  • Paper de major gramatge o fotogràfic (high grammage paper)
  • Tires d’acetat de 300 micres (300 micron acetate strips)

 

Es preparen tres estacions d’experimentació per evitar l’aglomeració d’alumnat, cadascuna d’elles dotada del material que acabem de descriure.

Es col·loca una taula entre el focus de llum i la pantalla en blanc, de manera que en la segona es projecte l’ombra de l’objecte que es col·locarà damunt la taula.

L’alumnat s’organitzarà en grups, en els quals hi haurà diferents rols.

Desenvolupament de la proposta

Aquesta és una descripció genèrica de la proposta, que es pot adaptar als diferents nivells de l’alumnat, segons el curs i les característiques de la classe. Les fases descrites es van dividir en diverses sessions (habitualment entre dues i tres). En el següent apartat (Què treballem amb aquesta peça) teniu una relació detallada de les connexions de la proposta amb les competències bàsiques d’EA, d’anglès i amb la metodologia AICLE.

En aquest moment inicial es contextualitza l’obra i l’autor i s’aprofita per enllaçar amb els coneixements previs i l’experiència de l’alumnat. A més, les competències lingüístiques que es treballen en aquest punt són fonamentalment de comprensió, però la mestra busca en tot moment la interacció amb l’alumnat.

En aquest punt es procura que l’alumnat acabe detectant, entenent i, si pot, extraient les qualitats estètiques de l’obra que els serviran com a guia per a l’experimentació (vegeu Qualitats estètiques de Cubs formats, Políptic I). És un context ric d’aprenentatge lingüístic ja que aquest va enllaçat amb l’anàlisi reflexiva del llenguatge visual.

  1. Presentació del material i els passos a seguir. En aquest punt es treballa la comprensió oral en interacció amb la mestra.
  2.  
  3. En la primera fase han de moure el cub de manera que projecte figures canviants amb les ombres i fer fotografies amb la tauleta de les diverses formes que es generen. Per a la realització de fotografies es presenten una sèrie de criteris, que ajudaran a donar homogeneïtat a la peça final:
    1. Que no es veja la base o suport
    2. Centrar la imatge
    3. Cal mostrar diferents formes, no només el cub
    4. La foto s’ha de fer en posició vertical
  4.  
  5. L’alumnat de cada grup té rols distints: les persones que il·luminen la peça, les que giren l’escultura i les que fan les fotos. Experimenten uns minuts amb aquests rols i, després, es canvien, fins que tothom ha passat per tots els rols. L’alumnat pot interactuar en anglès amb frases senzilles introduïdes per la mestra.
  6.  
  7. En acabar aquesta fase, cada grup ha de revisar les fotografies preses per tots els membres i triar-ne tres, les que millor responen als criteris que se’ls han presentat i que tenen visibles a la pantalla / paret. Es fomenta un diàleg argumentat entre l’alumnat, assistit per la mestra, que pot atendre els grups de forma més individual. Les fotos seleccionades s’imprimeixen amb unes mini impressores.
  8.  
  9. Per a la darrera fase, per parelles o trios, agafen una de les fotografies impreses com a referent i seleccionen una de les línies que s’hi representen. Amb unes tires d’acetat, fent com a màxim 3 plecs, s’intenta reproduir eixa línia triada, per tal de crear una forma escultòrica a partir de la fotografia.
   

Totes les fotografies seleccionades per cada grup s’exposen, juntament amb les tires plegades d’acetat, en un lloc visible de l’aula o de l’escola. Es crea així una peça col·laborativa a través de l’acumulació. Es mostra també la peça Cubs formats, generant un diàleg visual entre les dues propostes. La mestra raona amb l’alumnat per arribar a una reflexió avaluativa, que recull de nou els criteris i enllaça amb la peça de Lukas Ulmi.

Què treballem en aquesta peça?

El treball de cada proposta és competencial, però es materialitza a través d’aspectes específics inspirats per la peça original. En concret, Cubs formats de Lukas Ulmi ens porta a fixar-nos en la seua qualitat escultòrica i, per tant, el treball amb el volum; la importància del punt de vista, que modifica la forma; la deconstrucció d’una forma geomètrica (el cub); el pas entre bidimensionalitat (fotografia) i tridimensionalitat (escultura original i amb l’acetat). Cliqueu el botó per descarregar-vos una descripció més detallada de com enllaçar la proposta amb les competències específiques d’EA.

La proposta té com a objectiu en tot moment fer un ús contextualitzat de la llengua, que propicia el treball de les competències lingüístiques. Tot açò es duu a terme a partir d’un enfocament comunicatiu on destaca l’aprenentatge orientat a l’acció en el qual es fomenta l’intercanvi de codis artístics i lingüístics.
Dins d’aquest treball competencial, cada pas de la proposta constitueix una o diverses situacions de comunicació que actuen com a context significatiu per a l’ús de determinats sabers més específics, que cada docent pot seleccionar segons els seus objectius. Entre d’altres, les característiques de la peça original i la proposta que se’n deriva poden ser propicis per al treball en l’expressió d’indicacions i instruccions, expressió de la pertinença, preguntar i respondre i l’expressió de preferències.
Cliqueu el botó per descarregar-vos una descripció més detallada de com enllaçar la proposta amb les competències específiques de llengua estrangera.

L’enfocament AICLE es va concebre per ser aplicable en qualsevol àrea de coneixement, però cada àrea té unes característiques ben definides. Un dels objectius d’aquest projecte ha estat detectar les especificitats de l’EA que, d’una banda, poden enfortir l’enfocament AICLE i, de l’altra, es poden veure beneficiades per aplicar aquest enfocament. El treball entre mestres, investigadores i l’alumnat ens ha permés dissenyar una proposta d’aplicació d’AICLE específica per a l’EA. Cliqueu el botó per descarregar-vos-la.

Producció de l'alumnat